Kuntz Wunderli – charakterystyka bohatera ostatnidzwonek.pl
      Nowele Konopnickiej | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczeniaopracowaniabohaterowieżycie i twórczość autoratest   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Nowele Konopnickiej

Kuntz Wunderli – charakterystyka bohatera

Kuntz Wunderli jest postacią tragiczną, budzącą litość i współczucie. Zostaje wystawiony na licytację, co obdziera go z resztek godności i człowieczeństwa. Kuntz jest osiemdziesięciodwuletnim, znanym przez wszystkich tragarzem, który pracował uczciwie, a pod koniec życia zostaje sprzedany jak rzecz.

Gdy ukazał się ludziom, przypatrującym się licytacji, nie wzbudził uznania. Jego wygląd raził i odstręczał potencjalnych nabywców, a zgarbiona postawa była dowodem na zażenowanie i wstyd: „Nagle w drzwiach bocznych ukazuje się naprzód głowa, dygocąca na cienkiej, wychudłej szyi, potem kolana ku przodowi zgięte, potem stopy resztką obuwia ozute, potem ręce zgrabiałe i drżące, które się uszaków drzwi6 z obu stron chwytają, żeby dopomóc nogom przez próg, a wreszcie grzbiet w pałąk zgięty”.

Ludzie, którzy jeszcze do wczoraj byli jego przyjaciółmi i sąsiadami, dobrze się czuli w roli „panów”, od których zależała przyszłość cierpiącego i przelęknionego staruszka. Wunderli nie potrafi odnaleźć się w nowej roli, w której jest tylko popychadłem, towarem. Choć zapewne pragnął zejść ze sceny, przypominającej cyrkową arenę (Alina Brodzka stwierdziła, że przystał na rolę clowna w okrutnym widowisku), woźny mu nie pozwolił. Wypchał go na środek, potęgując jeszcze bardziej zażenowanie tragarza. Stanął przy progu, a pełne światło, z otwartego na obszerną łąkę okna, padało na jego „zgarbioną i znędzniałą” postać. Dramat rozgrywający się w sercu mężczyzny uwidaczniała jego postawa: stał „mnąc w ręku stary pilśniowy kapelusz”, a chude kolana drżały mu coraz silniej.

Wunderli jest wzruszony, lecz zmusza się by jak najdumniej się wyprostować, podnieść głowę i spojrzeć na zebranych z uśmiechem. Taka postawa jest dowodem ogromnej siły, ponieważ zapanował na drżącym nogami, bijącym sercem, łzami napływającymi do oczu. W tamtej chwili chciał przysłużyć się gminie i sprzedać się jak najtaniej, by nie narazić jej na koszty (ogolił się rano pożyczoną od woźnego brzytwą, pożyczył od niego kubrak i chustkę, by ukryć chudość swych kończyn i ciała). Przybrał zachęcający, prawie wesoły uśmiech: „Uśmiecha się tedy do wszystkich i raźno mruga oczyma”. Prawdę o stanie duszy zawstydzonego tragarza zdradzały oczy: były zimne, osłupiałe i stroskane. Choć starał się nadać im filuterny, niemal lekkomyślny wyraz, nie udało się: „Gdy mu się jedno zmęczy i staje w ciemnym swoim dole nieruchome, martwe, mruga drugim, jak gdyby chciał mówić: "Jeszczem ja mocny! O, i jaki mocny! Chleba darmo nie zjem, pracować będę, każdej robocie poradzę. I-wody przyniosę, i drew ułupię, i kartofli naskrobię, i izbę zamiotę... Dużą siłę mam jeszcze... dużą siłę...”


Dramat rozgrywający się w sercu staruszka zdradza jego wygląd. Słowa nie były potrzebne: „A gdy tak patrzy z wysiłkiem, stara jego głowa coraz silniej trząść się zaczyna, oczy nieruchomieją i zachodzą wielkimi łzami, a ręce szukają podpory. Jedne tylko wąskie i zapadłe usta uśmiechają się, ciągle się uśmiechają, wtedy nawet, kiedy dwie łzy ciężkie i zimne toczą się z wolna po zmiętej i zbrużdżonej twarzy”.

Zebrani zdawali się nie zauważać skrępowania i cierpienia Kuntza. Taktowali go jak zwierzę, oglądając jego zęby, karząc machać rękami czy chodzić w tę i z powrotem, by sprawdzić jego siłę. On posłusznie wykonywał te polecenia: „Stary idzie. Sztywne jego nogi nie zginają się wcale; podnosi on je jak kije z niezmiernym wysiłkiem i opuszcza na dół, rozpaczliwie przyciskając rękoma chore i obrzmiałe kolana. Tymczasem, jakby na złość, sala wydłuża się, rośnie, drzwi uciekają kędyś, ściany nabierają przeraźliwej głębi; staremu Kuntzowi zdaje się, że nigdy, nigdy nie zdoła dojść aż do nich... Czuje wszakże, iż wszyscy ci ludzie na niego patrzą, że gmina patrzy. Zaciska tedy zęby i znów podnosi sztywną i ciężką nogę”.

strona:    1    2  



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Dym
Czas i miejsce akcji noweli „Dym”
„Dym” – streszczenie utworu
Charakterystyka bohaterów noweli „Dym”
Najważniejsze cytaty noweli „Dym”
Motywy literackie w noweli „Dym”
Problematyka noweli „Dym”
Narracja noweli „Dym”
Wyjaśnienie tytułu noweli „Dym”, rola dymu w utworze
Plan wydarzeń noweli „Dym”

Mendel Gdański
„Mendel Gdański” – streszczenie utworu
Charakterystyka pozostałych bohaterów noweli „Mendel Gdański”
Mendel Gdański – charakterystyka bohatera
Wymowa noweli „Mendel Gdański”
Problem antysemityzmu w noweli „Mendel Gdański”
Geneza noweli „Mendel Gdański”
Czas, miejsce akcji oraz struktura opowiadania „Mendel Gdański”
Wyjaśnienie tytułu „Mendel Gdański”
Najważniejsze cytaty noweli „Mendel Gdański”
Motywy w noweli „Mendel Gdański”
Narracja i język noweli „Mendel Gdański”
Obraz miasta przedstawiony w noweli „Mendel Gdański”
Plan wydarzeń noweli „Mendel Gdański”

Miłosierdzie gminy
Czas i miejsce akcji noweli „Miłosierdzie gminy”
„Miłosierdzie gminy” – streszczenie noweli
Problematyka noweli „Miłosierdzie gminy”
Kuntz Wunderli – charakterystyka bohatera
Znaczenie tytułu „Miłosierdzie gminy”
Najważniejsze cytaty noweli „Miłosierdzie gminy”
Motywy literackie w noweli „Miłosierdzie gminy”
Charakterystyka bohaterów noweli „Miłosierdzie gminy”
Plan wydarzeń noweli „Miłosierdzie gminy”

Nasza szkapa
Czas i miejsce akcji noweli „Nasza szkapa”
„Nasza szkapa” – streszczenie utworu
Motyw dziecka w „Naszej szkapie”
Charakterystyka bohaterów noweli „Nasza szkapa”
Problematyka noweli „Nasza szkapa”
Narracja i język noweli „Nasza szkapa”
Najważniejsze cytaty noweli „Nasza szkapa”
Motywy literackie w noweli „Nasza szkapa”
Charakterystyka rodziny Mostowiaków
Plan wydarzeń noweli „Nasza szkapa”

Obrazki więzienne
Czas i miejsce akcji „Obrazków więziennych”
„Obrazki więzienne” – streszczenie utworu
Problematyka „Obrazków więziennych”
Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”
Najważniejsze cytaty „Obrazków więziennych”
Plan wydarzeń „Obrazków więziennych”

Inne
Biografia Marii Konopnickiej
Rola nowel pozytywistycznych na przykładzie twórczości Konopnickiej.
Cechy nowelistyki Marii Konopnickiej
Nowela jako gatunek. Wyznaczniki
Twórczość Marii Konopnickiej
Bibliografia
O Konopnickiej powiedzieli...
Cytaty z twórczości Marii Konopnickiej





Tagi: